tirsdag 18. desember 2012

Eksperimentering!

I denne perioden har vi eksperimentert med lukker, blender og brennvidde. Vi fikk syv oppgaver. De var både vanskelige og artige.Nå kan jeg mer om kamerainnstillinger og lys. Jeg arbeidet sammen med Josefine
Kameraet jeg har brukt er Canon EOS 600D..

Oppgave 1: Finn to foto som gjør spesielt inntrykk på deg. Jeg valgte to bilder fra Ida Bjørvik. 
Dette bildet har jeg arbeidet med.
Dette bildet valgte jeg på grunn av fargene.

Oppgave 2: Ta foto av samme motiv for å vise hvordan dybdeskarphet kan brukes for å fremheve et motiv eller endre fotoets mening..

Brennvidde 18mm, blender 22, lukkertid 1/4 sek, ISO-3200.
Brennvidde 18mm, blender 3,5, lukkertid 1/160 sek, ISO-3200.
En blender er enkelt forklart et hull i objektivet som slipper gjennom lys. Stor blenderåpning gir lav f-verdi og liten blenderåpning gir høy f-verdi. Derfor er bilde nr. 2 lysere. Det slippes inn mer lys.

Oppgave 3: Ta foto av samme motiv for å vise hvordan endret lukkertid kan brukes for å fremheve et motiv eller endre fotoets mening.


Brennvidde 24 mm, blender 4,6, ISO-200, lukkertid 1/125.
I oppgave b) skulle vi bruke blenderåpning 2,8. Kameraet hadde ikke denne innstillingen. 

Oppgave 4:Ta foto av samme motiv for å vise hvordan ulik brennvidde kan endre meningsinnholdet i fotoet.

Brennvidde 55mm, blender 5,6, ISO-400, lukkertid 1/4 sek.


Brennvidde 18mm, blender 5,6,ISO-400, lukkertid 1/4 sek. 
Høy brennvidde gir ikke dybdeskarphet. Lav brennvidde gir dybdeskarphet. Brennvidden er det samme som hvor mye zoom det er. Når det er mye zoom, blir bakgrunnen uskarp, og omvendt.


Oppgave 5: Bruk modell. Fang en bevegelse, velg iso, lukkertid og blender.

Brennvidde 18mm, blender 20, ISO-100, lukkertid 15sek.

Oppgave 6: Bruk modell. Frys en bevegelse, velg iso, lukkertid og blender.



Brennvidde 25mm, blender 7,1. ISO-100, lukkertid 1/100sek.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar