onsdag 26. september 2012

Ulike trykketeknikker.

I denne perioden har vi arbeidet med enkle trykketeknikker. Oppgaven var å eksperimentere med og utforske Sjablongtrykk, Montypi og Linosnitt. Vi skulle ta utgangspunkt i arkitekturskissene vi tegnet av skolen. Vi arbeidet i grupper.

Linosnitt: 

Trykkeplaten består av et stykke linoleum, der en skjærer vekk det som ikke skal farges. Når man er ferdig med utskjæringen tar man farge på platen og legger platen på et ark. 
Her er trykkeplaten ferdig utskåret.

Det øverste bildet er et prøvetrykk og det nederste er et ferdig produkt.
Gruppen min hadde linosnitt først. Linosnitt var en veldig gøy teknikk. Jeg prøvde å bruke ulike teknikker, men det var litt vanskelig. Utstyr: linoleumsplate, ark, kniver, tryggfarge og presse.



Sjablongtrykk: 

Det man begynner med er å skjære ut en form i en plate og tar på maling. Så legger man utskjæringen på et ark. Da får man det vi kaller sjablongtrykk.
Her er et prøvetrykk.
Her har jeg laget et sjablongtrykk av et kjærestepar som skal sette seg på en av benken på skolen
Utstyr: Trykkmaling, papp og ark. Dette var ganske krevende, for det ble fort mye trykkmaling der det ikke skulle være trykkmaling.


Monotypi: 

Monotypi er å tegne et motiv med trykkfarge på en glassplate og deretter overføre trykket på et ark.
Her et et prøvetrykk av en stjerne.
Her er et ferdig trykk.



Utstyr: trykkmaling, ark, glassplate og malekost. Dette var veldig gøy og ikke så vanskelig.


Konklusjon:

Denne perioden har vært veldig spennende og gøy. Det har vært lærerikt. Jeg føler jeg har lært mye om Sjablongtrykk, Linosnitt og Monotypi. Gruppen min har arbeidet bra og hjulpet hverandre med inspirasjon.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar